![](https://carventure.hu/wp-content/uploads/2021/02/autowp.ru_prochie_long_life_vehicle_by_grumman_1.jpg)
Nem éppen egy strapabíró postakocsi az első, ami eszünkbe jut a Grumman név hallatán, pedig nem csak vadászgépek gyártásában gurítottak maradandót a mérnökeik.
Ki ne ismerné a Grumman F-14 szuperszonikus vadászgépet, avagy a Tomcatet. Ha máshol nem is, a Top Gun című filmben biztosan találkoztunk a különleges, változtatható szárnynyilazású vadász-elfogó és vadászbombázóval, amit még az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete számára fejlesztett a Grumman. Azt viszont kevesebben tudják, hogy az amerikai polgárok mai levelét is egy olyan postakocsi szállította ki, amit a híres vadászgép gyártójának köszönhetnek.
![](https://carventure.hu/wp-content/uploads/2021/02/Grumman-LLV-1.jpg-snow-1.jpg)
Ez a Grumman LLV, ami a rendkívül beszédes „Long Life Vehicle” elnevezésből kapta rövidített nevét, ezzel utalva a rendeltetésére: még hosszasan szolgálni, és levelekkel ellátni az amerikai népet. Nos, nevéhez hűen, immáron 20 éve szolgálatban van, és még 10 évet szánnak neki, úgyhogy még egész biztosan feltűnnek majd a hollywoodi filmekben, ahonnan a legtöbben ismerhetjük.
Még a 80-as években írt ki egy tendert a United States Postal Service, hogy modernebb postakocsikkal teríthessék a leveleket a külvárosi lakónegyekben és lakóparkokban, a korábban használatos Jeep DJ-5 helyett. Végül a Grumman nyerte meg a több mint 140 000 darab LLV gyártására szóló szerződést, amiket 1987 és 1994 között le is gyártottak. Nem csak az USA, de például Kanada és Mexikó is kapott belőlük.
![](https://carventure.hu/wp-content/uploads/2021/02/Grumman-LLV.jpg-Canada.jpg)
Érdekességük, hogy hiába vezetnek a „jó” oldalon az említett országokban, a Grumman LLV-k jobbkormányosak, mint az előd Jeepek is, így a postásoknak ki sem kell szállni, hogy megtöltsék a postaládákat. Csak kikapják a levelet az anyósülés helyére szerelt fém ládából, majd elég kinyúlniuk az autóból, hogy kézbesítsék a levelet, és felhajtsák a ládákra szerelt apró nyilacskát. Ennél amerikaibb már nem is lehetne ez a sztori.
Illetve mégis lehet, ha alá nézünk: ahogy a legtöbb hosszú élettartamra tervezett amerikai autó, a Grumman LLV-k is létraalvázasak, merevhidasak, amit a Chevrolet S-10 terepjáró alól örököltek. Kezdetben 2,5 literes, később 2,2 literes, sornégyes vasblokkos, aluminium hengerfejes motorját szintén a General Motors szolgáltatta, míg az erőt egy rövid fokozat kiosztású 3-sebességes váltó továbbítja. Állítólag levélszállítás közben, a valós üzemanyag fogyasztása eléri a 24 liter/100 km-t, ellenben apró fordulókörének köszönhetően rendkívül jól manőverezhető.
![](https://carventure.hu/wp-content/uploads/2021/02/l94aucyy41onf0pl9gnl.jpg)