Még óvatosan tapogatózik a villanyosítás világában a Jeep, ami meg is érződik plug-in hibrid hajtásukon. Persze a Renegade ettől mit sem vesztett szerethetőségéből.

Azonnal elmosolyodtam. El sem tudom mondani, hogy mennyire furcsa érzés volt, amikor először „gázt” adtam, és ez a nagy, szögletes batár hang nélkül elindult alattam. Hiába a Renegade a Jeep kínálat legkisebb, legpuhítottabb városi terepjáróra, a kinézete alapján – és a Jeep jelvények látták – annyira mást várna tőle az ember. Kellett pár nap, hogy elfogadjam, hogy mára egy amerikai SUV-nak is félig-meddig villanyosnak kell lennie, ha szeretne túlélni Európában, noha a Renegade-et sosem gyártották az USA-ban, sokkal inkább Olaszországban.

Egyetlen szerencséje volt a Jeep Renegade 4xe-nek, hogy pont egy rendkívül napos, kellemes hétvége kezdetére kaptam kézhez, szóval rögtön beleugrottunk a kalandokba közösen, hogy ismét bebizonyítsa: egy Jeep mindig Jeep marad a génjei mélyén, akkor is, ha adott esetben egy konnektoros hibrid. Hiába az alapvetően városba szánt, ám rendkívül jól felszerelt és mutatós Limited verziót próbáltam, olyan helyekre is elvitt, ahová más városi terepjárókkal meg sem próbáltam volna felmászni.

Kinézel egy pontot, és felvisz oda, bármi áron. Pedig a 4xe modellekben nem beszélhetünk valódi összkerékhajtásról, viszont a 4WD Low és 4WD Lock módoknak köszönhetően egész ügyesen ellavírozik. Előbbi úgymond lefelezi a 6-fokozatú automata sebesség kiosztását, hogy a nagyobb fordulatnak köszönhetően jobban tudjunk a gázadással/erőosztással játszani. Utóbbi pedig egyszerűen annyit tesz, hogy gondoskodik a folyamatos összkerékhajtásról, ami itt félig villanyos.

Elöl egy 1,3 literes, négyhengeres motor szolgáltatja az erőt, esetünkben 130 lóerővel, de létezik 180 lóerős változattal párosított plug-in hibrid is. Míg hátul egy 60 lóerős villanymotor hajt, tehát Electric módban teljesen hátul hajt, míg benzinről a fronthajtást preferálja. Van továbbá még egy villanymotorja a benzineshez csatlakoztatva, ami amolyan generátorként működik. Mi több, meglepően hatékonyan. E-Save módban ugyanis elég egy Budapesten átkelés, hogy 25-30%-ra feltöltse az akkumulátort, külső töltés nélkül.

Mindezt úgy éri el, hogy sosem állítja le a motort, és egy kicsit magasabban tartja a fordulatot a megszokottnál. Ez persze többletfogyasztással járhat, de azért mérvadó különbséget nem lehet észrevenni, ugyanis Hybrid módban is könnyen befalta a 10 litert autópályán, míg a rendkívül vegyes, városi és országúti teszthét átlaga 8,3 liter/100 kilométer lett. Mindez abból is következhet, hogy a megszokottnál is jobban kell nyomni azt a gázpedált, ha haladni szeretnénk, pedig ejj, nem egy szép hangú benzinmotorról beszélünk.

Hiába 190 lóerő a rendszerteljesítménye, tehát amikor összedolgozik a villany és a benzinmotor, egyszerűen minden fordulaton túlságosan lomhának tűnt. Mondanám, hogy érdemesebb lehet váltani a 240 lóerős változatra, ami csak 285 ezer forinttal drágább, de a kollégáktól úgy hallottam, hogy az sem érződik fickósabbnak. Viszont ügyesen beosztva akár az utazás felét is megtehetjük villannyal. Gyárilag 50 kilométer villanyos hatótávot ígérnek neki. Ugyanakkor -3 fokban, a létező összes fűtést használva nálam inkább 30-35 kilométereket tudott megtenni egy töltéssel.

Ezt a hatótávot tudjuk kitolni az E-Save móddal, ami tempósabb részeken – ahol amúgy is jobban fogyna a villany – képes rendkívül hatékonyan visszatölteni az akkumulátort, ha már a fokozottabb motorfék, azaz a nagyobb rekuperáció itt annyira nem is érvényesül. Pedig van a visszatermeléshez külön gomb, az övcsatok között, kissé elérhetetlen helyen. Ahogy a legfontosabb módválasztókat is mélyre, a váltó mögé rejtették. Egyik sem olyan helyen van, amit letekintés nélkül megtalálnánk elsőre. Az ilyen apróságokon érezni, hogy a Renegade tervezésekor, sőt, a 2018-as faceliftkor sem voltak felkészülve a villanyos hajtás fogadására.

Ahogy a legtöbb plug-in hibrid változat, a 4xe modellek is a Renegade paletta csúcsán csücsülnek. A Limited, 190 lovas tesztautó listaára 12 765 000 forint, tehát közel 4,5 millióval drágább a hagyományos Limited modelleknél, ami nehezen indokolható felár. Noha valóban nem elhanyagolható élményforrás hangmentesen, azonnali nyomatékleadással közlekedni egy ennyire tágas, jól hangszigetelt, kényelmes, tespedő fotelekkel ellátott, jól belakható testben, mint amilyen a Renegade-nek van.

Szóval valamit mégis nagyon tudott, ami miatt pozitívan tekintek vissza rá. Valamit, ami miatt máris hiányoznak a könnyed napok, amiket vele töltöttem. Nem benne utaztunk, hanem vele. Nem tudom, hogy az apró, cuki, elrejtett Willys és Jeep utalások miatt, esetleg a tágas tér vagy a szerethető esetlensége tette ezt, de valahogy több lélek szorult a Renegade-be, mint a versenytársaiba. Új helyeket fedezhettünk fel, új élményekkel gazdagodtunk. Egyszerűen csak könnyed volt vele minden.


Vélemény, hozzászólás?