Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába, amiről egy finn szerelő mesélt nekem közben.

2021 óta járunk a horvát WRC futamra, és legalább azóta szemezek a Toyota gyári GR Yaris tréningautó flottájával. Most végre sikerült egy ilyen gravel crew vagy recce, azaz pályabejáró, felderítő autót elcsípni egy benzinkúton, amikor épp Károlyváros felé haladtunk egy autópálya fizetőkaputól. Elől egy Toyota Proace furgon, apró Gazoo Racing felirattal, mögötte pedig egy hófehér, emelt GR Yaris, hatalmas sárcsapókkal. Orrán hosszú fényhíd, a szélvédő sarkában SP 2 felirat, hogy a helikopterről is jól látszódjon. Hátulján apró GR-FOUR és TGR-WRT feliratok. Ha más nem, ez már biztosan leleplezi, hogy ez nem az a hot hatch, amit a boltban is megkapsz. Ezekből az autókból csak néhány van a világon, méghozzá a Toyota gyári WRC csapatának tulajdonában, és elképesztő történeteket tudnának mesélni.

Most csukd be a szemed, és képzelj magad elé egy finn rali szerelőt. Fekete Gazoo Racing dzseki és baseball sapka, kifejezéstelen arc, komor beszédhang, belülről áradó alázat, szakértelem, tökéletes angoltudás és remek humorérzék. Egy ilyen gyári csapattag mutatta körbe nekem a különleges GR Yaris-t, aminek épp most pattintotta vissza a csomagtartó betétjét, mert nyitáskor véletlenül a kezében maradt.

Sűrűn gyorskapcsoztak minden lökhárítót és külső elemet, hogy gyorsan eltávolíthatóak legyenek. Egészen az ajtóig felér a rücskös alvázvédő réteg, miközben az autó egész alját masszív fémlemez védi, ami itt-ott kikandikál, mint egy terepjárónál. Nem véletlen a finn rendszám, és a TGR betűkombináció sem, ugyanis a Toyota Gazoo Racing (TGR) World Rally Team Finnországban, Jyväskyläban székel. Tommi Mäkinen egykori Rally Világbajnok alapította a csapatot 2017-ben, amit most épp Jari-Matti Latvala, szintén egykori WRC pilóta irányít a versenyeken. Itt készítik fel a versenyautókat, ahogy a gravel crew autókat is, amik közelebb állnak egy raliautóhoz, mint elsőre gondolnánk.

Csendben int az autó szótlan sofőrje a kerékjárati ívekhez, ahonnan diszkréten kandikál ki a Reiger futóművek ikonikus lila színe. Ez rögtön megmagyarázza az apró Yaris magabiztos kiállását és emelt hasmagasságát. Ezeknek az autóknak ugyanúgy helyt kell állniuk hóban, sárban, mint forró homokon, aszfalton, jégen vagy mélyen vájt erdei utakon. Tehát mindenhol, ahol később majd az éles versenyautókkal mennek keresztül. Nem véletlenül lóg mélyre odabent egy kamera a szélvédő mögött. Ezekkel rögzítik a pilóták a pályafelírás során a gyorsasági szakaszokat, mielőtt átadják az autókat a gravel crewnak.

Hogy mit értünk gravel crew alatt? Azokat a tapasztalt pilótákat és szerelőket, akik közvetlenül a mezőny előtt mennek végig a gyorsasági szakaszokon, hogy a rajtidőhöz lehető legközelebbi időpontban tájékoztassák a versenyző párosaikat a pálya állapotáról. Épp a rögtönzés és a kiszámíthatatlanság a ralizás varázsa. Mivel hétköznapokon bárki számára elérhető közutakon és erdei utakon zajlanak a futamok, ezért folyamatosan változhat a pálya állapota. A csapatok általában szerdán tartanak pályabejárást, hogy tökéletesítsék a navigátor által felolvasott itinert, azonban a hétvégéig rengeteg tényező változhat. Egy kanyar felázhat az esőtől, egy kő vagy faág ott teremhet a kanyar kijáratokon, és épp az ebben rejlő rizikót szeretnék csökkenteni a csapatok azzal, hogy közvetlen a mezőny előtt végigküldik gravel crew csapataikat. Ugye, hogy mennyire végtelenül profi és kiélezett ez az egész?

Ezek a srácok épp annyira hozzátesznek Sébastien Ogier vagy Kalle Rovanpera világbajnoki címéhez, mint a pilóták maguk, vagy az autókat pontosan felkészítő szerelők és a végtelenségig tökéletesített itiner. Sőt, idén már az is bevett szokás, hogy a később induló párosok a Rally.TV élő közvetítésein keresztül készülnek fel, hogy a többi párosnak hol voltak nehézségei a gyorsasági alatt. Az információ gyorsasága és mennyisége egyre ijesztőbb a ralizás világában, de pont ennyivel összetettebb is, hogy ki tudja ezeket a maga előnyére fordítani a jobb eredmény érdekében. Nos, Becs Williams hangja a Rally.TV közvetítésében itt is azonnal felcsendült, amikor kinyitottuk a Yaris ajtaját. A gravel crew élőben hallgatja a legfrissebb információkat, a verseny állását, miközben a flokkolt műszerfalra erősített GPS és intercom eszközökkel igyekeznek pontos információval szolgálni a csapataiknak.

FIA homológ Atech Racing kagylóülések, bukócső, ajtóra erősített itiner mappák, mélyre húzott szélvédő fólia a nap ellen, telefontartók, töltőkábelek, átbeszélők, fúrásnyomok, összerúgott kárpit, lelakott belső és némi kosz. Csomagtartójában emelők, fúrók, szerszámos láda és lekarabinerezett pótkerék, hogy nagy tempónál se mozogjon semmi. Ezek a GR Yarisok célgépek, a legkevésbé szólnak a külsőségekről, de épp ettől tartom őket borzasztóan menőnek. Ezt persze meg is osztom finn társammal, aki jót nevet – csak halkan, persze – a lelkesedésemen, majd elárulja, hogy további három ilyen autó szeli a gyorsaságikat éppen, ez igazából csak a tartalékautó. Amikor megkérdezem, hogy mennyire gyári a hajtáslánc, akkor csak félmosollyal meglebegtető a csuklóját és én mindent értek.

Nem akarom feltartani, így útjára engedem, miközben hálásan megköszönöm neki, hogy egy pillanatra betekintést nyerhettem a Rally Világbajnokság rejtett, elérhetetlen világába. Minden évben megfogadom, hogy nem megyünk többé a horvát WRC futamra, de az ilyen pillanatokért egyszerűen megéri. Talán idén sikerült először megfogalmaznom magamban, hogy miért vagyok hajlandó ennyit autózni azért, hogy a sör és cigi szag közepén állva, két fej között láthassam, ahogy elhalad a WRC mezőnye: azért, mert minden futamon történelem íródik. Ezek a pilóták, ezekkel az autók csak akkor, egyszer és ott haladnak el. Gyorsabban és pontosabban, mint bármi és bárki a ralizás világában. Éppen ez a varázsa. Ugyanakkor a háttérben meghúzódó profizmus és lenyűgöző körítés legalább annyira hozzájárul a WRC élményhez, mint az, hogy élőben lehetünk részesei a motorsport történelemnek.


Vélemény, hozzászólás?