A zöldebb erőforrások játszótereként térhet vissza hamarosan a Red Bull Air Race utódja, hogy ezzel ösztönözzék a gyártókat a fejlesztésre, és egyben bebiztosítsák a sorozat jövőjét, amely oly sok fiatalt inspirál a repülésre.
2019-ben úgy tűnt, hogy végleg elköszönhetjünk a világ motorsport leggyorsabb versenyeként aposztrofált Red Bull Air Race-től, úgyhogy hihetetlen embertömeget vonzott a repülő száguldó cirkusz utolsó hazai futama Zamárdiba. Hiába szolgáltatott semmihez sem hasonlítható exkluzív látványt a Red Bull Air Race versenyének a budapesti helyszín, és hiába gondoskodott róla az osztrák-japán energiaital gyártó, hogy minden kilátogató jól szórakozzon, az akkori városvezetés kiszorította a zajos repülőgépeket a belvárosból.
Pedig a nézők számából nem úgy tűnt, hogy senkit sem érdekel az esemény, hiába hangoztatták ezt. Budapest kapott egy rendkívül profin lebonyolított sporteseményt, ahol az emberek testközelből figyelhették a világ legjobb pilótáit egymás ellen harcolni. Olyan pilótákat, akikre valóban fel lehetett nézni, már csak lenyűgöző harcirepülő múltjuk, vagy csak különleges stílusuk miatt is. Azonban akkoriban fontosabb volt, hogy csend és rend legyen Budapesten. A fővárosi lüktetést meghagytuk más nagyvárosoknak.
Ilyen, és ehhez hasonló tényezők nehezítették a Red Bull Air Race érvényesülését, noha nekünk magyaroknak különös kapcsolódásunk van hozzá. 2002-től kezdve ugyanis maga Besenyei Péter segített kidolgozni a verseny koncepcióját és még a felfújható pilonkapukkal is ő kísérletezett először. Mígnem 2003-ben sikeresen elindult a sorozat az osztrák Zeltwegben, ami tulajdonképpen a Red Bull központja, és rögtön utánuk másodiknak Budapest következett. Erre viszont pár éve már senki sem emlékezett szívesen.
Tavaly azonban újra olyan pletykák kaptak szárnyra, amik bizakodásra adtak okot. World Championship Air Race néven visszatérhet az, amit korábban Red Bull Air Race-ként ismertünk. Mígnem a napokban a Nemzetközi Repülési Szövetség (FAI) hivatalosan is jóváhagyta a WCAR indulását, és a kizárólagos jogot a pilonkapuk közötti versenyzésre. 2022 elején tervezik az újraindulást, melynek hírét szinte az összes korábbi Air Race pilóta megosztotta, ami bizakodásra ad okot, hogy ők is mind visszatérnek majd a pályákra.
Sőt, a hivatalos sajtóközlemény szövege arra enged következtetni, hogy pilóták mellett, a szervezésért és közvetítésért felelős csapatot is sikerült átmentenie a most már brit bázisú rendezőcsapatnak. Tehát most is bízhatunk a rendkívül profi lebonyolításban. Már csak egy magyar helyszín beiktatásában reménykedhetünk még inkább, noha egyelőre nem közöltek infókat a tervezett városokról. Annyi biztos, hogy továbbra is város központú sorozatnak tervezik. Ezért is térnének át villanyra a harmadik szezontól.
Igen, jól látod. Hiába jár még rendkívül gyerekcipőben a repülőipar villanyosítása, a World Championship Air Race szeretne élen járni elektromos és fenntarthatóbb üzemanyagot használó hajtásláncok területén. Egyelőre nem sok hasonló kezdeményezés van a repülésben. Jelenleg még az Airbus is csak egy kiöregedett Avro prototípuson teszteli, hogy miként működhetne a villany egy utasszállító esetében. Ugyanakkor az Air Race, tulajdonképpen a repülés rallycrossának is tekinthető. A rövid versenyetapok kedvezhetnek a villanyos és egyéb zöldebb hajtások teszteléséhez.
Mivel egy nap csak nagyon keveset repülnek a pilóták, az üresjáratokban szabadon tudnák tölteni az akkumulátorokat. Viszont ehhez még adnak időt a gyártóknak a szervezők. 2022-ben még a hagyományos sportrepülőkkel indulhat meg az újkori Air Race szezon. Már a versenyigazgatót is megnevezték az egykori Royal Air Force vadász és aktív műrepülő pilóta, Willie Cruickshank személyében. Tehát jó eséllyel jövőre már ő mondja be a pilótáknak, hogy „Smoke on!”. Amitől a mai napig kiráz a hideg.
Cruickshank csapatát erősíti majd Kirsty Murphy, az egyetlen női pilóta, aki a brit Red Arrows csapatban repülhetett, és akinek szívügye, hogy a repülést megismertesse a fiatalokkal. Illetve olyan legendák is ott lesznek a bizottságban, mint Nigel Lamb vagy Paul Bonhomme. Egy biztos: a pilótákon semmi sem fog múlni. Több mint 90 verseny és 34 különböző versenyhelyszín van mögöttük, hogy mást ne említsek a rendkívül színes repülős múltjukból. Őszintén remélem, hogy hamarosan visszatér az Air Race, hogy ezzel is inspirálják a fiatalokat a repülés örömére. Olyan pilótákkal, akikre őszintén fel lehet nézni.