Amit először én is egy szellemes ötletnek gondoltam, sőt, kifejezetten vakmerő lépésnek a Volkswagentől, az egy nappal később máris teljesen más értelmet kapott.

Íme egy újabb példa arra, hogy mennyire nehéz 2021-ben eldönteni, hogy mi a valódi, mi a hiteles, minek hihetünk. Nem kell csodálkozni, hogy ekkora a bizalmatlanság a világban, amikor egy akkora cégóriás is hazudik, mint a Volkswagen. És nem. Sajnos ez a cikk most nem áprilisi 1-jei tréfa, hanem pont, hogy reagálás a Volkswagen elcseszett viccére. Ez a rendkívül nagy múltú és tiszteletre méltó autógyár ugyanis elhozta a világot, ahol már semmi sem szent. Még a sajtóközlemény intézménye sem, amit eddig annak gondoltunk.

Hétfőn megjelent a hír, hogy a Volkswagen of America, tehát a világ egyik legnagyobb autógyárának amerikai divíziója ideiglenesen megváltoztatja a nevét Voltswagenre. Először kétkedve fogadtam a hírt, szóval azt tettem, amit ilyenkor mindig: felkerestem a Volkswagen hivatalos média oldalát. Megdöbbenve észleltem, hogy a hír hivatalos és komoly. Hm. Ezt tényleg meglépné a Volkswagen, hogy ezzel is felhívja a világ figyelmét a villanyos átállásra való elköteleződésükre? Ennyire bevállalósak lennének? Végülis logikus: már nem népautókat gyártanak, hanem villanyautókat.

Érdemes leszögezni, hogy egy sajtóanyag hatalmas felelőséget cipel a vállán. Az egyetlen hivatalos, hiteles adatforrásnak számít. Egy hírcsatorna, amin keresztül egy autógyár kommunikál, ha új modellt mutatnak be, ha változások történnek a cégen belül, illetve, ha reagálniuk kell valamire. Gyakran emberek élete függ attól, ami ezekben le van írva. Ha például bejelentik egy gyártósor bezárását, azzal munkahelyek ezreit szüntethetik meg. Nem véletlen, hogy a komoly súllyal bíró hírek esetén mindig érdemes megvárni a sajtóanyagot nekünk újságíróknak, mielőtt feleslegesen hangulatot keltenénk. Főleg most, amikor az álhírek terjesztésére iparág épül.

Úgy gondolom, hogy az autóipart eddig elkerülték az álhírek – legalábbis gyári szinten. Én még nem találkoztam valótlan dolgokat állító sajtóközleménnyel az elmúlt 6 évben, amióta művelem a szakmát. Kivételt jelentett az április 1-je, amikor az autóipar is kommunikációs szintre hozta a kikapcsolódást. Ki nem mondott, le nem írt megegyezés a szakmában, hogy az április 1-jei híreket nem vesszük komolyan. Aztán jött a Volkswagen of America hadosztálya. Tudod, ők azok, akik a legnagyobb léptékben csaltak a dízelek károsanyag-kibocsátási számaival is, amiből aztán kirobbant a dízelbotrány. Szóval az emberek bizalma megingott a dízelekben, amit meglovagolva a dízeleket kikiáltották bűnösnek, és begyorsult a villanyautózás elterjedése.

Tehát gondolhatnánk, hogy egy olyan botrány után, ami nem csak az autóiparra, de az egész világ gazdaságára hatással volt, talán óvatosabban bánnak a számokkal és szavakkal. De nem. Március 29-én, hétfőn a Volkswagen of America bejelentette, hogy megváltoztatja a nevét Voltswagenre, majd nem sokkal később visszavonta a közleményt. Eltűnt a média oldalról. Ekkor már gyanús volt, hogy valaki egyszerűen túl korán rakta ki az április 1-re szánt, évi egyszer megengedett álhírt. Másnap azonban újra megjelent a sajtóanyag, az amerikai Volkswagen a közösségi médiában is el kezdte terjeszteni, és ekkor kapta fel igazán a média a hírt.

Minden mérvadó szakmai hírlap lehozta, hogy a hír igaz, hiszen a Volkswagen is megerősítette. Aztán a hír megint eltűnt a Volkswagen észak-amerikai sajtóoldaláról, és a legnagyobb magazinok, mint a Reuters vagy a The Wall Street Journal, elkezdték lehozni, hogy ez csak a marketing trükk volt, hogy felhívják a világ figyelmét a cég elektromos törekvéseire. A Volkswagen német szóvivője is megerősítette: „Ez csak egy vicc volt. Nem akartunk senkit megtéveszteni. Az egész csak egy marketing akció volt, hogy az emberek beszéljenek az ID.4-ről.”

Nos, én már nem tudok nevetni. Ez után honnan fogjuk tudni, hogy amit a Volkswagen közöl, az valós-e vagy sem? Vajon igazak a villanyos hatótáv adatok, vagy csak viccelnek? Ha kijelentik, hogy 1500 ember állása megszűnik, akkor valóban érdemes új munkahely után kutatniuk, vagy csak jópofáskodtak? Ezzel épp azt érték el, hogy komolyan vehetetlenné teszik, és lejáratják a villanyautózást. Viccet csinálnak belőle, holott elvileg ebből szeretnének megélni az elkövetkezendő időszakban. Ezzel a saját elkötelezettségüket is vicc tárgyává tették.

Mostantól bármit is közöl a Volkswagen, érdemes hozzátenni: „Ha a Volkswagen most komolyan gondolja, és nem viccel…”


Vélemény, hozzászólás?