Annak idején az ilyenre mondtuk, hogy jó autó. Élvezzük hát ki, amíg lehet.

Sokaknak megmutattam. Mert mindenkit érdekelt. Legalább olyan érthetetlenül álltak a jelenség előtt, mint én, amikor először leesett, hogy megannyi prémium autós csalódás után tavaly, éppen egy Peugeot 508 SW mellett süthetem el végre hangzatos dicsérő mondataimat. Egyszer például éppen francia autórajongó barátommal beszélgettünk róla estébe menően, közben a szemeim a vonalait fürkészték, ahogy megtörik, és különböző árnyalatokat vesz fel a metálvörös fényezés, és akkor döbbentem rá, hogy a franciák valami maradandót alkottak.

No, nem csak dizájn szempontból, noha az is kulcsszerepet játszik az új 508 SW esetében. Mégis ki tudna elmenni egy ennyire jól súlyozott formavilág mellett? Tekintetek követték bármerre jártam, az emberek orra az ablakon csattant, úgy bámulták.

Igen, pontosan így kell kinéznie egy kombinak.

Nem tudnék belekötni egyetlen részletébe sem, pedig esküszöm, hogy nagyon, de nagyon sok időt töltöttem a nézésével. Ömlik belőle a stílus, miközben a múltat dicsőíti, hiszen nem titkoltan visszanyúltak a múltbéli legendás formai jegyeikhez, amik még az olyan apró részleteken is visszaköszönnek, mint az 508 felirat betűtípusa. Van mire büszkének lenniük, és most még egyszer, utoljára a világ orra alá dörgölik: nem felejtünk.

Dacból készült, ahogy az autóipar legnagyobbjai szinte mind. Tudták, hogy a felső-középkategória végső kihalása előtt az 508-nak még egyszer utoljára nagyot kell szólnia, a lehető legnagyobbat, akkor is, ha vesztenek rajta. Jó autót akartak csinálni, nem múlandó divatterméket és ez a hozzáállás mostanra egyre inkább kikopik az autóiparból, többek között az egyre nagyobb nyomásnak köszönhetően szabályozási oldalról. Úgyhogy most kell kihasználni az esélyt, hogy egy olyan autószerető zseni ül a PSA élén, mint Carlos Tavares, és most kell lecsapni a – talán – utolsó jó Peugeot-kra. Hiszen az új 508 egy jó autó. Egy nagyon jó autó!

Amíg az 508 legtöbb versenytársa csak túlél ebben a hanyatló szegmensben, addig a Peugeot nem spórolt ki semmit, és ezt nagyon tudom értékelni. Teleszkópos a motorháztető, belső oldalán hangszigetelés, az utastérben érintős lámpák, duplán megvilágított piperetükrök, az eldugott helyeken is puha szőnyeg. A csomagtérben is két lámpa világít, egy mozdulattal billenthető a hátsó üléssor, és a két irányba tologatható roló is okos részlet. Hidd el nekem: ezek az apró odafigyelések, finomságok, átgondolt részletek, igenis számítanak, ezektől lesz végül az az érzésünk, hogy egy minőségi terméket vettünk a pénzünkért.

Persze ráfoghatnánk, hogy könnyű dolgom volt beleszeretni, ez ugyanis egy GT, tehát az 508 modellkínálatának csúcsa. Onnan tudod, hogy ki van maxolva egy tesztautó, hogy van rajta tetőablak is, és hát ezen volt. Az viszont korántsem volt egyértelmű korábban egy Peugeot-ban, hogy egy digitális műszercsoporton figyelhetjük, ahogy a hőkamerás éjjellátó kamera bekeretezi a gyalogosakat. Hogy tessék? A legtöbben meglepődnek, hogy itt tart a Peugeot. Nekem újságíróként nem kéne, de ez azért engem is lenyűgözött. Olyan sötét helyeken vett észre fekete kabátos gyalogosokat, ahol én szabad szemmel biztos, hogy nem észleltem volna őket.

És azt meséltem, hogy saját magától lejön az autópályáról? Nem is tudom, hogy volt-e nálam valaha olyan autó, amelyik képes volt ennyire tisztán végigterelni magát az M5 soroksári kihajtóján, ami két elég komoly kanyarból is áll. Pedig alapvetően nem is erre találták ki a kettesszintű önvezető rendszereket, hanem az egyenes vonalú mozgásra az autópályákon, de a Peugeot-é ezt is tudja. Különösen tetszik, hogy semmit sem rejtettek el, a félönvezető rendszer működése is nagyszerűen követhető a digitális műszerfalról: először felismeri a sávokat, majd az előttünk haladó autó tempóját, nekünk elég beállítani az adaptív tempomatot, és onnantól tulajdonképpen magától kormányoz, fékez vagy gyorsít, persze a kezünket a kormányon kell hagyni. Mármint tényleg! Ne legyünk buta amerikai Tesla tulajok!

Amivel viszont végleg lekenyerezett, az a könnyed hajtáslánc. Amikor csak felsóhajtasz, hogy: VÉGRE. Egy éve kerestem ezt az érzést. Pedig régen lehet, hogy azt mondtuk volna a Peugeot 8-fokozatú automatájára, hogy középszerű, de mostanra annyira félrecsúszott valami az autóiparban, hogy kirívóan nagyszerű élmény volt újra egy jó automatát vezetni. Nem rángatott, nem hozott kellemetlen helyzetekbe a kereszteződésekben, mert súlyos másodperceket késik, egyszerűen csak tette a dolgát a jó öreg, hagyományos bolygóműves Aisin szerkezet.

Érdekes módon az újkori Peugeot-k leggyengébb pontja, a futómű is egész jól tud működni, ha nem egy emelt kád alá teszik. Kellően feszes, mégis jólesően kényelmesnek érződött a futás, de ami még fontosabb, hogy mindig tűpontosan fogta az utat. Azért ezekkel az óriási felnikkel, és a peres gumikkal megszólaltak néha az úthibák, de az lett volna csoda, ha nem így lett volna. A GT változatokhoz egyébként alapáron járnak az állítható lengéscsillapítók is, de nem éreztem mérvadó különbséget a menetmódok között.

Simán lehet, hogy az 1,4 tonnának köszönhető, de én sokkal inkább a részecskeszűrőkre tudom fogni, hogy kevésbé érződött 225 lóerősnek az 1,6-os PureTech turbómotor, pedig jelenleg ez a legerősebb benzines az 508-as kínálatában. Ezt teszik az egyre szigorodó normák. Ettől függetlenül a karaktere kellemes, csak forszírozásra hallatszódik be motorzúgás, és szerintem a 8 literes fogyasztás is viszonylag logikus egy ekkora testből. Egészen pontosan 4,778 méteren terül el, így nem csak elöl, de hátul is bőséges a hely. Például okos vájatokkal oldották meg a fejteret is, pedig első ránézésre szűkös a helyhatás a ránk építkező műszerfal és ajtóborítások miatt.

Ha idáig eljutottál a tesztben, talán már érted, hogy leadáskor miért adtam neki még két utolsó tető-pacsit, miért simogattam végig többször is, és miért néztem rá vissza félig könnyes szemekkel. Ilyen nagyszerű összhangot drágábban sem találsz. Konfigurátor szerint 13,8 millióról indít a benzinmotoros 508 SW GT. Ezért már emberes ellátmányt, sok-sok lóerőt, de mindenek előtt a keret nélküli ablakok szívdöglesztő látványát kapjuk. Miközben minden az SUV-k, villanyautók, vagy ezeknek a keresztmetszetéről szól, a Peugeot a háttérben piacra dobta a legmenőbb szedán és kombi párost, amit mai fejjel el lehet képzelni. 508 kódnév alatt keressük őket!

Vélemény, hozzászólás?