Az utóbbi hetekben azt sem tudtam, hova kapjam a fejem, pedig még el sem kezdődött a Genfi Autószalon. Így megy ez mostanában, a legnagyobb dobásokat már az autószalonok előtt leleplezik a gyártók, hogy komolyabb figyelem övezze kulcsfontosságú modelljüket, most viszont a megnyitó után is kaptunk egy jó adag újdonságot. Nem emlékszem hasonló modell-cunamira az elmúlt néhány évből, valami újra a jó irányba tart az autóiparban.
Genf mindig is a különlegesebb modellek bemutatóhelye volt, idén viszont úgy látszik, hogy a megszokottnál is jobban elengedték magukat a gyártók. Talán nőtt a kassza? Teljesen kilábaltunk már a válságból? Vagy csak szeretnék megmutatni, hogy miről is szól az őszinte autószeretet a hangtalanul száguldó szappanos dobozok elterjedése előtt? Akárhogy is, szerencsések vagyunk, hogy ebben az átmeneti korban élhetünk, ahol minden nap valami új villanyhajtással ejtenek állakat a gyártók, miközben azért utcai szupersportautót tervez a Ginetta és épp GT4 versenyautót faragnak az új – kimondani is megható – Toyota Suprából.
Bugatti La Voiture Noire
Ez itt a világ legdrágább új autója valaha! Pedig csak betűrendben haladok, eskü nem tudatosan kezdem vele. A La Voiture Noire, azaz “a fekete autó” a Chironra épül, és mindössze egyetlen darab készül belőle, méghozzá Jean Bugatti egykori saját autójának emlékére. A legendás Type 57 SC Atlantic még a második világháború alatt tűnt el, de egyébként is csak négy készült belőle valaha, a “fekete autó” pedig az ő vonalait hivatott idézni. Felfoghatatlan, átszámítva több mint 5 milliárd forintért kelt el az 1500 lóerős, karbon bódés hiperautó, amit kevés eséllyel fogunk valaha újra látni.
Cupra Formentor
Egyelőre csak tanulmány, de állítólag ilyen szexi és sportos vonalai lesznek a második Cupra jelvény viselő szabadidő-autónak. Noha korábban azt hittük, hogy a Cuprák csak bitang erős, átjelvényezett SEAT-ok lesznek, a Formentor dedikált Cupra modellként erre rácáfolhat. Persze az is lehet, hogy a Leon új generációjának emelt változatát látjuk, idővel kiderül. Egy biztos: a Golf GTI Performancéval megegyező 245 lovas motort kapna, ám állítólag egy villanymotorral párosítva, amivel 50 kilométert is képes lenne tisztán elektromos üzemben hajtani az így már plug-in hibrid modell.
Ferrari F8 Tributo
50 lóerővel erősebb, 40 kilóval könnyebb, mint elődje. A Ferrarinál értik mik a prioritások, amikor új modellről van szó, még ha az F8 Tributo igazából nem más, mint egy átcicomázott 488 GTB, ami örökölte a Pista 720 lóerős, 3,9 literes V8-asát. Most biztos vakarják a fejüket, akik befektetési célból vettek Pistát. Noha generációváltás néven többet vártunk volna az olaszoktól, azért az F40-re emlékeztető motorburkolat mégis csak menő részlet.
Fiat Centoventi EV Concept
Végre valami jót is hallani az olaszok háza tájáról. Mi több, ők hozták az idei legizgalmasabb tanulmányautót Svájcba, a gyár 120. évfordulója alkalmából. A cuki apróság tulajdonképpen a Fiat Panda utódja. Minden porcikája színezhető, formálható. Azt mondják, úgy kell tekinteni rá, mint egy üres vászonra, amit magunkra alakíthatunk. Nem csak az anyagokkal játszhatunk, de akár négyféle lökhárítóból is választhatunk. Különlegessége, hogy a villanyhajtása bővíthető lenne, így ha nem lenne elég az alap 100 kilométeres hatótáv, akkor rendelhetünk rá további három akkumulátor-cellát, amikkel már 500 kilométerre is bővíthetjük az emissziómentes távot. Ennek van jövője, az elgondolás zseniális, kíváncsian várom mi lesz belőle! Hajrá Fiat!
Ginetta
A semmiből bukkant elő, de nagyon örülünk neki. A nevét egyelőre nem tudjuk, de a Ginetta úgy gondolta, hogy megkoronázva sikeres visszatérését a hosszútávú versenyzésbe, az utcákra is ráeresztenek egy 600 lovas bestiát. Már ránézésre felfal mindent a legendás autósport múlttal rendelkező brit csapat új szupersportautója. Az aggresszív vonalak egy nem kevésbé harapós 6,0 literes V8-ast takarnak, amihez 6-fokozatú szekvenciális váltót kapcsoltak, ami pedig egy szénszálas kardánon keresztül juttatja el az erőt a hátsó kerekekhez. Jól értik, hogy a tömegcsökkentés a legfontosabb, ezért az új Ginetta nem éri el az 1,2 tonnát sem. Mindössze 20 darab gyártását tervezik, és a legszebb az egészben, hogy minden FIA előírásnak megfelel majd.
Koenigsegg Jesko
Ha a Senna szárnyát meghökkentőnek találtad, akkor mit szólsz az Agera RS utódjához? Koenigsegg úr most sem nem aprózta el, új hiperautója 1600 lóerős (etanollal), amit egy erősen átalakított, duplaturbós, 5,0 literes V8-asból nyer, végsebességét pedig 482 km/h-ra ígérik, amit jobb, ha elhiszünk, hiszen úgysem fogjuk soha bebizonyítani azt sem, ha kevesebb. Csúcssebességénél 1400 kg leszorító-erőt produkál. Nevét (Jesko), Christian Koenigsegg édesapja után kapta, mindössze 125 darab készül majd belőle.
Lagonda All-Terrain Concept
Almárka formájában éled fel újra a Lagonda név, most pedig végre megmutatták, hogy miként is képzelik el első önálló modelljüket. SUV lesz, naná. Hosszan hátranyújtott kasztnival, állítólag szuper jachtok inspirálta vonalakkal. 2022-ben debütálhatna a sorozatgyártott változat, tisztán elektromos hajtással.
Mercedes-Benz EQV
Eljött az idő, hogy a haszonjárművek piacára is begyűrűzzön a villanyhajtás, és a Mercedes itt is meglehetősen gyorsan lépne. Most még csak koncepció, de Frankfurtra állítólag valóság lehet a V-osztály tisztán elektromos változatából, ami – követve az EQC-vel elkezdett névosztást – EQV néven érkezhetne a piacokra. A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a szokás padlóba ültetés helyett a villanyhajtás minden mérvadó egységét az orrba kellett elhelyezni anélkül, hogy elvesztenék a stabilitást. Végül egy 201 lóerős elektromos motort ültettek a 8-személy szállítására alkalmas buszba, ami állítólag akár 400 km hatótávot is ígér, és gyorstöltővel 15 perc alatt 62%-ra tölthető.
Peugeot 208/e208
Imádom az új Peugeot modelleket, és nem kevésbé kívánatos a 208 új generációja sem, ami élből úgy néz ki, mintha egy R5 versenyautó alapjának álmodták volna meg. Dögös, újító, és még az 508 szarvlámpái is jól állnak neki. A Peugeot új CMP kisautó-platformjának köszönhetően 30 kilóval könnyebb, és már a kezdetektől elérhető lesz tisztán elektromosan. Utóbbi 136 lóerős lesz, és akár 340 kilométert megtesz egy töltéssel, a WLTP szerint mérve is. Ismerős a kabin is, noha egyáltalán nem megszokott ennyire modern, high-tech kütyüket látni egy kisautóban, mint az i-Cockpit digitális műszercsoportja, a nagy infotainment kijelző , vagy az alul-felül lecsapott kormány.
Peugeot Sport Engineered 508 Concept
Mostanra jóváhagyták: 2020-ban érkezik az egyik kedvencem a Genfi Autószalonról. Autósportban jártas személyeknek nem kell bizonyítania semmit a Peugeot Sportnak, számtalan Dakar és Le Mans győzelem van mögöttük. Most minden idők legszexibb Peugeot szedánjához nyúltak hozzá, hogy közel 500 lóerősre húzzák azt, két villanymotor segítségével, amiket egy 197 lovas, 1,6 literes benzineshez csatoltak. Az így már összkerekes 508 konnektoros hibrid, 5,8 másodperc alatt gyorsulhat 100-ra, és akár 50 kilométert is megtehet tisztán elektromosan.
Pininfarina Battista
Legendás formatervező csapat és lelkes ifjú mérnökcsapat közös munkáját láthatjuk. Ez itt az Pininfarina Battista, ami 1874 lóerős. Belsőégésű motor nélkül. Állítólag ez Olaszország legerősebb hiperautója, amiből lehet is valami. Villanyhajtását nem mások, mint a szomszédaink szállították a Rimac-tól, és állítólag 450 km hatótávot ígérnek neki, noha nyilván nem a 350 km/h-s csúcssebességnél. Arányaival elárulja, hogy a 488 GTB-t vették alapjául, persze ez semmit sem vesz az igényesen letisztult vonalak érdeméből.
Polestar 2
A Tesláéhoz kísértetiesen hasonló bemutatón leplezték le a Volvo…akarom mondani, a Polestar első tisztán elektromos autóját, ahol a közönség önmagából kikelve tapsolt és örült az új szedán érkezésének. 2018 legszexibb, és többnyire elérhetetlen kupéja után, most itt az első megfizethető autójuk, ami 13 milliós árcédulával, és most divatos körbeműanyagozással léphet be azon szerencsés piacokra, ahol forgalmazzák majd. Két villanymotorja összesen 400 lovas ereszt majd gondolkodás nélkül a mellkasunkba, hatótávját viszont így is 500 kilométerre saccolják. Borzasztóan kéne!
Skoda Kamiq
Sokadik bőr a szabadidő-autókról. Újabb crossovert mutattak be a csehek, amit a Karoq alá pozícionálnak. A márka nevéhez hűen tágas utasteret és 400 literes csomagteret ígérnek, valamint számtalan okos megoldást. Tulajdonképpen minden részletében megegyezik két konszerntársával, a Volkswagen T-Cross-szal, illetve a SEAT Aronával, így motorpalettájuk is tökéletesen megegyezik. Így összkerekes változat nem lesz, digitális műszercsoport viszont elérhető lesz a magasabb szériákon, ahogy akár 9,2-colos infotainment rendszer is csücsülhet a műszerfalunk közepén. Jól belőtt árazással, valószínű neki sem lesz ellenfele ár-érték arányban a piacon.
Skoda Scala
Íme, még egy új modell, amivel asztalt boríthat a Skoda. A Rapid közvetlen utódjaként bemutatott Scala minden dimenzióval nagyobb, és nem mellesleg szokatlanul sportos vonalakkal rajzolt. Kompakt létére a VW-csoport kisautó platformjára épül, ám így is akár 467 literesre bővült a csomagtere. Odabent a Skodákban eddig nem tapasztalt letisztult vonalak, és két darab méretes képernyő foglalhat helyet. Ha lehet hinni a koncepcióautóknak, érkezhet egy RS változat is a későbbiekben.
Toyota GR Supra GT4
Mostanában nem lesz autószalon Supra nélkül, és ezt úgy oldja meg a japán gyár, hogy szinte havonta előállnak a sportkupéjuk egy újabb versenyváltozatával. Úgy látszik nagyon sokat várnak az új sportmodelltől, hiszen most egy GT4 specifikációjú változatott lepleztek le. Kívülről eléggé elhiteti, hogy versenykész, és odabent is van már kagylóülés, bukócső, meg OMP kormány, de azért a központi infotainmentet valószínű felváltja egy jó TMG vezérlő a későbbiekben. Minden esetre várjuk a versenypályákon sok szeretettel!
Volkswagen ID.BUGGY
Van pénz múltidéző mókára is a Volkswagennél. A német autógyár legendás buggy korszakát idézi a Beach Buggy koncepció, ami a konszern elektromos hajtásokra specializálódott MEB platformját hivatott reklámozni, noha még az is lehet, hogy egyszer valóság lesz belőle, azok után, hogy érkezik a T-Roc kabrió változata is, amiben senki sem hitt.
Volkswagen T-Roc R
Végül, de nem utolsó sorban, ideje szokni, hogy a hot hatch fogalom némileg átalakul. Míg egyre kevesebb a klasszikus sportos ferdehátú, addig egyre több a túllóerőzött SUV. Közülük is kimagaslóan erős lett a T-Roc R, amibe szó nélkül átültették a Golf R teljes hajtással, 300 lóerőstűl, 7-fokozatú DSG-stűl, összkerekestűl. Böhöm teste ellenére állítólag 4,9 másodperc alatt százon lehet. Noha 16 centis magasságával a T-Roc eddig is alacsonynak számított szegmensében, az R-t még tovább eresztették. Ültetett, de emelt hasmagasságú szabadidő-ahot hatch…érted…