Sajnos a Mustang Mach-E Rally épp olyan, amilyennek elképzeled egy ideális világban. Most vágyhatok egy villanyos SUV-ra…

Mondják, hogy érdemes hagyni ülepedni az élményeket, hogy aztán igazán jóízűen tudj írni róluk. De azért nem ennyit. Még tavaly novemberben, Magyarországon elsőként volt esélyem keresztbe rakni a Ford Mustang Mach-E Rallyt. Aztán egy vírus elvitte a laptopomat, amivel ugrott a tesztje is. Innen sosem egyszerű felállni, de ha van újautó ma, ami megérdemel egy második próbát, az épp ez a hirtelen sárga, közel 500 lóerős eszköz itt, amelyik olyan boldog könnyedséggel csapja fel a murvát a képeken.



De mi is ez pontosan? Egy Ford Mustang, tehát egy amerikai sportkupé, morcos tekintettel, ám Mach-E is, így nem V8-cal az orrában, hanem tisztán elektromos hajtással és bitang, közel 100 kWh-s akksival az emelt pocakjában, és most ezt fejelték meg egy Rally változattal, amiről valamiért nem sokat hallani, és a konfigurátorban is túlságosan mélyre túrták, pedig az utóbbi idők egyik legmenőbb Ford modellje. Mármint, eleve, hogy néz ki? Harsány sárga fényezés, sportcsíkok, hatalmas hátsó szárny, mélyre húzott diffúzor, bitang hasmagasság, terepgumik és – amitől minden percben megremegtek a térdeim – O.Z murva rally felnik. Gyárilag. Egy villany-crossoveren. Megőrülsz.


Teljesen más kiállása van, mint egy hagyományos Mach-E-nak. Feszes, erőteljes és menő. Ugyanolyan befogadhatatlan látvány, mint egy szénné matricázott raliautó a forgalomban. Úgy néz ki a hagyományos autók között parkolva, mint egy ufó, és az emberek értetlen tekintetéről is pontosan ezt olvasni le. A megboldogult Focus RS modernkori leképződése. Egy öthengeres raliautót a mai forszírozott villanyosítással, komplexitás csökkentéssel és egyéb korlátozásokkal megtépázott autóipari környezetben mégsem engedhetnek utcára ma már, de el sem tudom mondani, hogy mennyire örülök, hogy a Mach-E Rally még átpréselődött a rostán.

Így megtapasztalhattam, milyen a villanyos rallycross élmény 2024-ben, egy crossoverben. Az egy dolog, hogy bitang erős. Mintegy 487 lóerő és 949 Nm – azaz, ismétlem, kilencszáznegyvenkilenc newtonméter – nyomaték tesz a sportülésekbe mélyítő gyorsulási élményről, és feledteti el, hogy egyébként 2,2 tonna felett ülünk. Befogadhatatlan adat a 4,1 másodperces 0-100-as gyorsulás is egy olyan autó esetében, amibe kényelmesen befér a komplett család, hátul 402 literes csomagtartóval. A Mach-E Rally azonban másról szól. A ralizás pofátlanul egyszerű élményéről.


Mai napig tisztán emlékszem, amikor először lekormányoztunk az aszfaltos útról, és nem történt semmi. Megváltozott a talaj alattunk, és mi ebből semmit sem éreztünk odabent. Ilyet csak a legjobb célgépek tudnak a piacon, de azok legtöbbször minimum merevhidasak és laprugósak, de néha még platósak is. Ez pedig egy hétköznapokban is remekül használható elektromos crossover, ami alatt a „rallycrossra-hangolt” (idéztem) MagneRide futómű tesz csodát. A második csodát a menüben kell keresni.

RallySport mód. Amit a Fordon kívül kevesen tudnának ennyire hitelesen használni. Ez az átpöccinthető gombocska gondoskodik róla, hogy kicsivel többet hajtson a hátsó tengelyre, és az ESP-t is úgy hangolja, hogy több játékosságot engedjen, de azért épp megfogja, ha túltolnánk. Kikapcsolt ESP-vel azonban nincs határ. Kisebb skandináv flick után ráfordulunk, nagy gáz, és ez addig úszik keresztbe, ameddig nem szégyelled. Mintha a világ legegyszerűbb dolga lenne. Én meg azt hajtogattam: “Neem. Neeeeem. Ezek teljesen hülyék.” Megunhatatlan, könnyed élmény. Egy pillanatra sem jutott eszembe, hogy mindez hangtalanul történik. Nem véletlen, hogy az amerikai sajtóesemények során élből rallycross pályára vitték az újságírókat. Ennek az autónak ugyanis ilyen körülmények között jön ki az igazi értéke. Nekik még dupla ködlámpás első orrbetét is jár, ami hozzánk sajnos már nem jutott el, pedig ejj, mennyire kell a hangulathoz.


Ennek az autónak nem kéne léteznie, mégis létezik. Ott van benne az a rejtelmes cinkosság, amit csak azok értenek majd, akik tudják, hogy mire képesek ezek a murva felnik köré feszített terep abroncsok, és a MagneRide futómű. Innentől kezdve pedig mellékes információ az akár 510 kilométeres hatótáv és a 29 millió forintos vételár is. Egyébként magának a Rally csomagnak 1,2 millió a felára, de minden fillért megér, mert egy teljesen más, sokkal izgalmasabb karakterű autót kapunk, ami, ha hangtalanul is, de a mai környezetben is igyekszik visszahozni a ralizás élményét.


Vélemény, hozzászólás?