Legendás pilóták, ikonná érett versenyautók és a legmenőbb újautó debütálások. Az előzetes bejelentések megerősítettek, hogy az idei Festival of Speed sem lesz piskóta.
Már csak pár nap választ el minket, hogy útnak induljunk Goodwood felé, és elvegyüljünk az autózás örömeinek legmélyebb bugyraiban. Arról már korábban írtam, hogy mi is egész pontosan a goodwoodi Festival of Speed, viszont szerintem jobban érzékelteti a rendezvény rangját, hogy milyen karakterek és autóik lesznek ott személyesen. Noha egyelőre csak előzetes lista van a hegyi pályán autózókról, máris álejtős neveket sorolnak. Kiemelem a fontosabbakat.
A teljesség igénye nélkül ott lesz: Jacky Ickx hatszoros Le Mans-i 24 órás győztes, Rauno Aaltonen, rally VB-menő, Petter Solberg rallycross világbajnok, sőt, még Sir Jackie Stewart is, akit remélem, nem kell bemutatnom.
A Forma-1-es legendák közül találkozhatunk majd David Coultharddal, Emerson Fittipaldival, Mika Hakkinennel, Nick Heidfelddel, Damon Hillel vagy épp Emanuele Pirroval.
Mivel ez az év a rekorderekről szól, természetesen nem marad otthon a Volkswagen I.D. R prototípusa sem, volánja mögött Romain Dumas-val, akivel közösen megdöntötték a Pikes Peak hegyi felfutó abszolút rekord idejét, majd a Nordschleifén is futottak egy második legjobb időt valaha.
Legnagyobb szerencsémre a Formula Drift mezőny sem marad otthon, főleg, hogy idén saját játszóteret kapnak a nagylapján közlekedők. A szervezők gyorsan észlelték, hogy a látványos keresztben autózásnak jobban örülnek az emberek, és persze a sajtóanyagokban is jobban mutat egy maga mögött füstöt húzó versenyautó, így létrehozták az új Arénát.
A legkeményebb játékos talán Ryan Tuerck lesz, aki a Ferrari motoros GT86-tal érkezik Amerikából, de ott lesz még James Deane az új Eurofighterével, valamint Vaughn Gittin Jr. is a Mustanggal. Mad Mike friss építésű Lamborghini Huracán driftautójával érkezik. Elképesztő! Úgy tűnik, mégsem kell Amerikáig utaznom, hogy láthassam őket „munka” közben.
Anglia lévén természetesen a Ford is komoly delegációval készül. A legnagyobb figyelem talán a titokzatos Ford GT-t övezi, amiről egyelőre csak a sejtelmes képet osztottak meg, de azt már most is jól ki lehet venni, hogy bitang nagy hátsó szárnya van. Sokak szerint már az új FIA WEC szabályrendszer szerint épített hiperautót láthatjuk, noha a Ford még nem erősítette meg, hogy valóban részt kíván-e venni a Hosszútávú Világbajnokság folytatásában.
Ha ez nem lenne elég, elhozzák magukkal azt a Ford GT-t is, amivel 2016-ban megnyerték Le Mans-t, méghozzá maguk a pilóták, Andy Priaulx és Harry Tincknell fogják felvezetni a hegyre. Még durván talán, hogy Jacky Ickx és korabeli csapattársa, Jackie Oliver azokat a Ford GT40-eseket fogják hajtani, amikkel legendás 69-es győzelmüket aratták.
Ken Block külön sztori minden évben, idén például a Gymkhana 10-ből ismert Hoonitruckot és Escort Cosworth RS-ét hozza el a rendezvényre, amiket szintén nem gondoltam volna, hogy valaha élőben fogok látni.
Idén ünnepli 70. születésnapját az Aston Martin, így biztosak lehetünk benne, hogy legalább akkora bulit csapnak, mint a Porsche tavaly, hasonlóan kerek évfordulójukon. Sokak szerint a James Bond autókban is biztosak lehetünk, illetve az új Lagonda almárkájuk is itt debütálhat először az Egyesült Királyság területén.
Egy újabb brit márka, a Bentley. Ők sem tétlenkednek majd, nem kevesebb, mint 30 autóval készülnek a rendezvényre, hogy ezzel ünnepeljék a Bentley Motors 100 éves alapításának évfordulóját. Miközben számtalan felbecsülhetetlen értékű oldtimert is kitolnak a gyűjteményből, bár engem leginkább a Speed 8 Le Mans prototípusok izgatnak, hiszen élőben követtem 2003-ban, ahogy elhozták az első két helyet Le Mansban.
A Honda idén nagyon ráfekszik a villanyautózásra. Nem csoda, hiszen épp itt készülnek bemutatni az egyelőre „e”-nek nevezett villanyos miniautójuk sorozatgyártásra szánt változatát. Persze nem csak ennyivel készülnek Goodwoodra: elhozzák az összes jelenlegi sportautójukat, kiállítanak majd sikeres versenymotorjaikból és F1 autóikból is.
Ha autós kultúra, akkor a Ferrari sem maradhat ki. Két egyedi modellel készülnek, mi több, csak az az egy példány létezik belőlük, amit elhoznak majd Goodwoodba. Az egyik autó az a P80/C, amit még a Ferrari is a legextrémebb formatervének tart. Talán nem véletlen, hogy nem is engedik utcára. A másik meglepetésük az SP3JC lesz, ami az F12tdf nyitott változata, ám V12 motorral, ezzel emlékezve az 50-es, 60-as évek versenyautóira.
Végül, de nem utolsó sorban, a jövőt is igyekszik lefedni a Festival of Speed, ugyanis repülőautók is debütálnak majd a nagyközönség előtt. A nevük Airspeeder MK4, és egy ausztrál start-up fejlesztette őket. Ha azt hinnénk, hogy nincs jelentősége, a Morgan Stanley felmérésre ránk cáfol: 2040-re állítólag másfél milliárd dolláros piac lehet az eVTOL, azaz a villanyhajtású, függőleges felszállásra képes is repülőautók piaca.
Iszom a goodwoodi hírportál szavait, óránként frissítgetem, hogy ne maradjak le egyetlen résztvevő bejelentéséről sem, közben nagyokat nyelek és továbbra sem tudom feldolgozni, hogy ezeket az autók mind a saját szememmel fogom látni. Rég vártam valamit ennyire. Igyekszem a legjobb képekkel jelentkezni majd a rendezvényről!